Column Jos Versteeg | Eerste cijfers olieconcerns niet best
De olieprijs herstelt, maar de kwartaalcijfers van Chevron en BP vielen flink tegen. Dat voorspelt niet veel goed voor Shell dat donderdag met de cijfers over het vierde kwartaal 2020 komt. 

De olieprijsstijging zet door en Brent fluctueert nu rond $55 per vat. Daar kunnen olieconcerns aardig mee leven. Als de pandemie later dit jaar voorbij is, zal er meer worden gereisd en kan de olieprijs nog iets verder aantrekken.
 
De recente prijsstijging ligt echter vooral aan het aanbod. Saoedi-Arabië heeft een hogere prijs nodig en brengt deze maand zelfs de productie eenzijdig terug met 1 miljoen vaten per dag. Belangrijk is ook dat de Amerikaanse schalie-olieproducenten terughoudend zijn. Daar heeft een ‘shake out’ plaatsgevonden. Na een dieptepunt van 7,2 miljoen vaten per dag in mei, herstelde de schalie-olieproductie snel naar 8,1 miljoen vaten per dag in juli. Daarna bleef de productie stabiel rond de 8 miljoen vaten per dag.
 
Moeilijke marktomstandigheden dwingen de schalie-olieproducenten terughoudend te zijn met investeringen. Het probleem van olieconcerns is echter hun onbedwingbare honger naar productiegroei. De meeste CEO’s zeggen nu terughoudend te zijn en de aandacht op de kasstroom te leggen, maar je zal zien dat als de prijs maar genoeg stijgt de discipline afneemt. Dat beperkt het opwaarts potentieel op de lange termijn.
 
Inmiddels hebben zowel Chevron als BP teleurstellende cijfers gepubliceerd over het vierde kwartaal van 2020. Beide concerns vielen over de volle breedte tegen: van upstream tot raffinage en handel. In het derde kwartaal dreef de winst van Shell voornamelijk op het resultaat van Marketing, waar het hoogste resultaat ooit werd gehaald. CEO Ben van Beurden gaf toen hoog op van de kwaliteit van deze groep, maar het het blijft lastig te doorgronden waar de verbetering precies vandaan kwam.
 
BP klaagde over de tegenvaller bij gas marketing dat het weer in de VS “warmer was dan we dachten en in Azië kouder was dan we dachten”. Ik hoop dat de handelaren van Shell beter naar het weerbericht hebben gekeken.
 
De markt heeft geen idee hoe het bij Shell met Marketing in het vierde kwartaal is gegaan. De consensus voor het resultaat van Oil Products (Marketing plus Refining & Trading) ligt tussen de $153 miljoen en $1,6 miljard. Het resultaat bij Integrated Gas en Upstream is nog beroerd, dus die downstreamresultaten zijn wel belangrijk.

Disclaimer