Column Jos Versteeg | Infineon profiteert van elektrificatie en digitalisering
De Duitse chipproducent hield dinsdag een Capital Markets Day. De vooruitzichten voor 2022 zijn beter dan verwacht. Belangrijker zijn de vooruitzichten op langere termijn. Het concern profiteert van de opkomst van elektrische auto’s, maar ook van de toenemende vraag naar duurzaam opgewekte elektriciteit en slimme met internet verbonden machines.

Infineon heeft de automobielindustrie als grootste klant en iedereen weet dat automobielfabrikanten met chiptekorten kampen. De pandemie heeft de aanvoerkanalen ontregeld en autofabrikanten werden extra geraakt doordat zij meestal geen directe banden hebben met chipfabrieken. Zij vertrouwen op toeleveranciers die chips inkopen voor de te leveren onderdelen.
 
Infineon heeft niet veel last gehad van de disruptie. Het concern maakt weinig gebruik van foundries die in opdracht van derden werken. Deze foundries kozen voor de zeer grote klanten in de computerindustrie. Infineon heeft voornamelijk eigen fabrieken.
 
Het zit het concern mee, want vorige maand heeft het een nieuwe fabriek geopend in Oostenrijk. De bouw duurde drie jaar en een betere timing is haast onmogelijk. De nieuwe fabriek kan potentieel een omzet van circa EUR 2 miljard leveren. Op een totale omzet van EUR 11 miljard is dat een aanzienlijke capaciteitsuitbreiding.
 
De fabriek is sterk geautomatiseerd. Op een oppervlakte van ongeveer acht voetbalvelden lopen slechts tien ingenieurs, terwijl een wat oudere chipfabriek van die omvang al gauw 150 man nodig heeft. De hypermoderne fabriek maakt evenwel geen leading edge chips, de snelste en meest energie-efficiënte chips met lijnen ver onder de 10 nanometer. De meeste chips die in auto’s gaan zijn robuust en simpel met lijnen van wel 200 nanometer.
 
Infineon richt zich op powerchips. Dat zijn andere halfgeleiders dan geheugen- of rekenchips die het grootste deel van de chipmarkt uitmaken. Powerchips maken van wisselstroom uit het netwerk gelijkstroom voor een elektrisch apparaat en passen het voltage aan. Elektrische auto’s en laadstations gebruiken deze chips, evenals ieder apparaat dat stroom uit het stopcontact haalt. De door de overheid sterk gestimuleerde groei van elektrische auto’s heeft pas echt een positief milieueffect als de stroom die zij gebruiken duurzaam wordt opgewekt. De powerchips van Infineon worden ook gebruikt in windmolens en zonne-energiecentrales.
 
Naast powerchips heeft het een sterke positie in sensoren. Ook die worden steeds meer in auto’s gebruikt. Met de opkomst van 5G-netwerken zullen in de toekomst veel meer machines met sensoren worden uitgerust. Infineon zit wat dat betreft in de juiste hoek.