Column Jos Versteeg | Slimme manier om de benzinemotor snel af te schaffen
Je kunt elektrische auto’s stimuleren door subsidies te geven. Maar recent heeft de EU een veel slimmere manier gevonden om autofabrikanten te motiveren naar elektrische motoren over te schakelen. Volkswagen verwacht nu dat de verbrandingsmotor na de nieuwe eisen die in 2025 ingaan gewoon te duur wordt.
 
Thomas Ulbrich, binnen Volkswagen verantwoordelijk voor technische ontwikkelingen, stelde gisteren in de Financial Times dat het een enorme uitdaging wordt om te voldoen aan de nieuwe eisen die de EU voor verbrandingsmotoren stelt. Deze maatregel, Euro 7 genaamd, past in de zogenaamde ‘European Green Deal’, de strategie om Europa klimaatneutraal te krijgen. De Europese Commissie stelt dat er vorderingen zijn gemaakt in de ontwikkeling van elektrische auto’s en dat ze nu een alternatief bieden voor de verbrandingsmotor. Maar hoewel de groei er redelijk in zit, gaat het volgens de Commissie allemaal nog veel te langzaam.
 
Dat het langzaam gaat snap ik wel. Mensen houden niet van veranderingen en elektrische auto’s zijn nog relatief duur. Nederland heeft een goede oplaadinfrastructuur, maar op vakantie in het zuiden van Italië is dat wel anders. Daarnaast is het voor de traditionele autofabrikanten niet zo interessant om snel over te stappen op elektrisch omdat zij nog altijd verreweg het meeste geld met verbrandingsmotoren verdienen. Stellantis, de fusie van Fiat Chrysler en Peugeot, liet vorige week nog weten dat de marges op elektrische auto’s gelijk waren aan die van auto’s met een verbrandingsmotor, maar dat de subsidies op EV’s in de toekomst waarschijnlijk omlaaggaan.
 
De voorzitter van de Duitse Vereniging van de Automobielindustrie Hildegard Müller raakte in april al in paniek: "We moeten heel waakzaam blijven dat de verbrandingsmotor niet onmogelijk wordt gemaakt door Euro 7." Müller is blijkbaar nog in de vorige eeuw blijven hangen.
 
Vandaag komt de Europese Commissie met strenge plannen die in 2035 al zero-emission eisen. Daarnaast wil de Commissie landen verplichten om de oplaadinfrastructuur te verbeteren. We mogen trots zijn dat Europa een leidende rol wil spelen op weg naar zero-emissions in 2050. Het zou verstandig zijn als de Europese automobielsector snel inzet op die inhaalslag in plaats van te klagen over de strenge eisen van de EU.