Column Jos Versteeg | Waarom Google niet voor nieuws moet betalen
Australië wil een wet invoeren om Google te laten betalen voor nieuws. Leden van het Europees Parlement voelen daar ook voor. Ik denk dat het een slecht idee is.

Google haalt het grootste deel van zijn inkomen uit advertenties. ‘Google properties’ leverde in 2020 84% van de advertentie-inkomsten en bestaat uit producten voor online gebruikers. Dat is de zoekmachine Google Search, maar ook onder andere Gmail, Maps, Chrome, Android en Youtube. Ze zijn gratis en worden door adverteerders betaald. Deze producten zijn populair, ook al heeft een aantal mensen bezwaar tegen het verzamelen van je data.
 
Een ander deel levert producten aan adverteerders en sitebeheerders. Zo verkoopt Google advertenties. Als iemand erop klikt, ontvangt Google een bedrag. Aan de andere kant verkoopt Google advertentieruimte aan populaire websites. Google deelt de opbrengst met die website. Via het Google Marketing Platform worden vraag en aanbod bij elkaar gebracht. Google heeft een machtig positie op de advertentiemarkt, maar wordt door regelgeving in de gaten gehouden zodat het geen misbruik kan maken. Daar zijn in Europa duidelijke regels voor.
 
Een derde groep bestaat uit betaalde diensten voor bedrijven, zoals Google apps for business en het snelgroeiende Google Cloud Platform, waarin het fors investeert.
 
Het internet en zoekmachines zijn gebaseerd op het principe dat je onbeperkt gratis kan surfen via links, maar Australië wil dat een beperkt deel van het internet (nieuws) geen gratis link meer heeft. Het gaat dus niet over het artikel zelf, maar alleen over de korte tekst (de link). Uitgevers hoeven niet mee te doen met de zoekmachine. Wie geen link wil laten zien kiest voor de ‘opt out’. Het lijkt erop dat uitgevers voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en politici dat willen faciliteren.
 
Ik zie ook wel dat Google en in mindere mate Facebook het grootste deel van de advertenties naar zich toe hebben getrokken en uitgevers het moeilijk hebben. Google heeft de uitgevers echter ook nodig en is niet tegen betaling van uitgevers. Het concern heeft een specifieke dienst genaamd Google News Showcase, waarin uitgevers worden betaald voor hun getoonde content. Reuters, niet de minste uitgever, heeft al een contract met Google afgesloten voor een betaalde licentie. Ik hoop dat Europa het internet en de zoekmachines gratis houdt, want betalen voor links is het einde van goede zoekmachines.